Co Cukier Zawinił?

  • Niby, że cukier powoduje otyłość

    Tyjemy, gdy organizm otrzymuje zbyt dużo kalorii w stosunku do tego, co zużywa. Za dostarczanie energii odpowiada nie tylko cukier, ale także białka, tłuszcz czy alkohol. Jeżeli chcesz uniknąć otyłości to pomyśl jak zrównoważyć to, co jesz z tym, co spalasz. Zamiast oskarżać cukier zadbaj o zbilansowaną dietę, ruszaj się więcej i przestań tyle leżeć przed telewizorem. 

  • Podobno cukier powoduje cukrzycę

    Cukier, cukrzyca... słowa podobne a fakty? Cukrzyca typu I jest powiązana z genetyką i innymi nieznanymi czynnikami, ale nie ma związku z jedzeniem. W przeciwieństwie do popularnego i uproszczonego myślenia cukrzyca typu II jest powodowana przez cały zestaw czynników takich jak nadwaga, geny czy rasa.

  • Cukier niszczy zęby?

    Zęby niszczy brak higieny. Każda żywność i napoje, zawierające fermentujące węglowodany może zwiększyć ryzyko próchnicy. Mycie zębów dwa razy dziennie pastą z fluorem, odłożenie słodkiego jedzenia i napojów na czas posiłków jest najlepszym sposobem dbania o zęby.

  • Jakoby cukier uzależniał?

    Badania tego nie potwierdzają. Jedzenie czy picie to przyjemność, której chcemy i chcemy, ale od tego jeszcze daleka droga do klinicznego uzależnienia. Żyjemy w świecie, w którym smaczna żywność czy napoje są łatwo dostępne. Dochodzi do tego silny konsumpcjonizm. To wszystko sprzyja przejadaniu się u ludzi, którzy mają do tego skłonność. Ale skłonność to upodobanie a nie „uzależnienie”. 

  • Że niby cukier jest toksyczny?

    Żadne badania nie znalazły związku czy toksycznego efektu, gdy cukier jest spożywany, jako część zdrowej, zbilansowanej diety. 

  • Cukier wcale nie jest nam potrzebny

    Akurat. Cukier jest naturalną częścią naszej diety od tysięcy lat. Cukier dostarcza energii niezbędnej do życia. Aby normalnie funkcjonować mózg, główne organy czy mięśnie potrzebują glukozy (najpopularniejszy cukier w ciele). Do tego cukier jest materiałem budulcowym wielu biologicznie czynnych substancji (np. glikolipidy, glikoproteiny) czy tworzy neuroprzekaźniki (acetylocholiny, glutaminian, GABA).

  • Tylko cukier naturalny jest ok!

    Dla organizmu żaden rodzaj cukru nie jest lepszy czy gorszy. Bez znaczenia czy znajduje się w cukiernicy czy w marchewce. Organizm rozkłada cukry dokładnie w ten sam sposób. Najważniejsze, aby zadbać o zdrową, zbilansowaną dietę.

  • Czy łyżeczka cukru ma mnóstwo kalorii?

    Po prostu spójrzmy na liczby: gram cukru ma 4 kilokalorie. Dla porównania białka to także 4 kilokalorie, tłuszcz ma 9 kilokalorii, a alkohol 7 kilokalorii. Przeciętna łyżeczka zawiera 4 gramy cukru, co odpowiada 16 kilokaloriom. I tak dla pełnego obrazu – dieta człowieka prowadzącego przeciętny tryb życia powinna dostarczać około 2000 kilokalorii dziennie.

  • Cukier ma wysoki indeks glikemiczny

    Cukier dodany, czyli sacharoza ma indeks glikemiczny wysoki (IG 60), a jego główny składnik - fruktoza - ma indeks 20. Dla porównania znajdująca się w organizmie glukoza ma indeks równy 100. Warto wiedzieć, że na wysokość indeksu glikemicznego ma wpływ wiele czynników np. zawartość błonnika, tłuszczu czy białka oraz metoda przyrządzania jedzenia. 

  • Cukier powoduje nadpobudliwość u dzieci?

    Teza, która nie ma obecnie potwierdzenia w żadnych badaniach naukowych. Teoria ta pojawiła się w latach 70, ale później okazało się, że badania, na których była oparta, miały poważne błędy metodologiczne. Można nawet wykazać związek przeciwny – dzieci bardziej aktywne potrzebują więcej energii i spożywają więcej cukru.